Ogólne wskazówki ustawienia Finna
(źródło: North Sails)
Finn jest dużą łódką z dużym żaglem. Więc zapamiętaj, im mocniej możesz balastować, tym szybciej będziesz żeglował.
Oczywiście, potrzebujesz dobrych umiejętności żeglowania, dobrego masztu, doskonałego żagla i właściwego ustawienia całości.
W słabych wiatrach, kiedy balastowanie nie jest wymagane, decydujące są: koncentracja i ustawienie sprzętu. Sprawdzono, że nachylenie masztu do tyłu o 2 -3 cm w wietrze poniżej 8 węzłów zapewnia większe wyczucie łódki, więc możesz żeglować szybciej i wyżej. Najlepszym sposobem, aby to osiągnąć jest przesunięcie masztu do tyłu (na pokładzie, o ile istnieje taka regulacja) o jedną pozycję. W tych warunkach inhaul znajduje się około 6 cm do tyłu od tylnej krawędzi masztu. Outhaul powinien być wypuszczony około 6 cm do przodu od czarnego paska na końcu bomu, a wózek szotowy powinien być ustawiony tak, że koniec bomu jest 15 cm wewnątrz obrysu łodzi. Reguluj ustawienie szotów i próbuj utrzymać w poziomie górny wskaźnik wiatru przez większą część czasu. Obciągacz bomu może być również użyteczny w łagodnym wietrze. Za jego pomocą dostosowujesz napięcie liku tylnego i ugięcie masztu. Więc po pierwsze: ustaw żagiel bez obciągacza, potem wybierz obciągacz na tyle aby bom opuścił się nieco w dół i na bok. Pociągnij wózek szotowy na 3 - 4 cm i kontynuuj grę szotem grota. Nie zapominaj wyluzować obciągacza przed wykonaniem zwrotu ponieważ jeżeli tego nie zrobisz to może to być bardzo niebezpieczne.
Jeżeli szybkość wiatru wzrasta, wracasz na standardowego pochylenia masztu (6.76 m). Musisz wypłaszczyć żagiel przez wybranie regulacji: inhaul, outhal, szot grota i cunningham. Nie potrzebujesz dużego napięcia cunningham'a. Wybieraj linki łagodnie, aż znikną duże zmarszczki na żaglu. Twoim głównym zadaniem do rozważenia jest: napięcie liku tylnego, pozycja wózka szotowego i oczywiście: balastowanie, przesuwanie ciała i technika sterowania.
W warunkach naprawdę silnych wiatrów, kiedy utrzymywanie łódki pionowo staje się rzeczą trudną, powróć do pochylenia masztu 2-3 cm, wybierz mocno cunningham, przez co żagiel stanie się płaski i otwarty. Możesz też podnieść miecz o 3-5 cm. Stracisz na żeglowaniu na punkt , ale zwiększysz prędkość łodzi. Nie powinno się mocno wychylać steru. Ustawienie Finna jest zawsze decydujące w warunkach lekkich i silnych wiatrów.
Tabela podaje ustawienie łódki w żeglowaniu na wiatr, we wszystkich warunkach.
Prędkość wiatru w węzłach: |
2-7 |
7-10 |
10-13 |
13-16 |
16-20 |
20-25 |
25- |
Prędkość wiatru w stopniach Beauforta: |
1-3 |
3-3 |
3-4 |
4-5 |
5-5 |
5-6 |
6- |
Prędkość wiatru w m/s: |
1-3,6 |
3,6-5,14 |
5,14-6,7 |
6,7-8,23 |
8,23-10,2 |
10,2-12,8 |
12,8- |
Prędkość wiatru w km/h: |
1-13 |
13-18 |
18-24 |
24-30 |
30-37 |
37-46 |
46- |
Pochylenie masztu w m: |
6.74 |
6.75-6.76 |
6.77 |
6.77 |
6.75-6.76 |
6.75 |
6.74-6.75 |
Szot |
35-25 |
25- 10 |
10 - 0 |
0 |
0 |
0 |
0-5 |
Wózek szotowy |
15 do wewnątrz |
15 - 10 do wewnątrz |
10 do wewnątrz - do 0 |
5 do wewnątrz - do 5 na zewnątrz |
0 - to 10 na zewnątrz |
10 - 15 na zewnątrz |
15 i więcej na zewnątrz |
INHAUL (odległość od krawędzi masztu) |
7-5 |
5-3 |
3-1 |
2-1 |
2-1 |
2-3 |
2-3 |
OUTHAUL (róg szotowy żagla do opaski na bomie) |
5-7 |
6-8 |
5-7 |
6-4 |
5-3 |
4-2 |
2-0 |
CUNNINGHAM (0-luz, |
0 |
0 |
L |
L |
M |
M |
H |