Budowa Finna i ważne regulacje.

Opisujący zarówno łódki współczesne jak i Finny klasyczne.

Zapraszamy też do kliniki Finna - link

Wiele osób często mówi, że prędkość łódki robi z ciebie taktycznego geniusza. W przypadku Finna ustawienie łódki nie jest tak krytyczne, jak w przypadku innych klas, chociaż na międzynarodowym poziomie ta sprawa ma już fundamentalne znaczenie. Dla żeglarzy średniego poziomu wyczucie ustawienia żagla pozwala na uzyskanie prawie maksymalnej prędkości, wystarczającej do wymagań regatowych na poziomie wyścigów klubowych. Jednak, aby pływać z prędkościami wymaganymi na poziomie krajowym lub międzynarodowym niezbędny jest zarówno program precyzyjnego dostrojenia łódki jak i drobiazgowe udoskonalenia.

Osiągnięcie tych samych warunków, jakie mają najlepsi zawodnicy leży poza możliwościami większości żeglarzy, ponieważ wymagany jest długi cykl dopasowania masztów i żagli w celu znalezienia najszybszego zestawu maszt-żagiel. Jednak dla większości żeglarzy, zupełnie odpowiedni jest standardowy sprzęt. Zaletą Finna jest długowieczność kadłuba. Nie jest czymś niezwykłym pływanie na jednym kadłubie przez kilka lub kilkadziesiąt lat. Tak więc twoim podstawowym zadaniem jest znaleźć dobry kadłub i w zależności od własnych warunków wybrać dobry zestaw maszt-żagiel.

Istnieje wiele zmiennych które musisz oszacować, aby żeglując osiągnąć maksymalną prędkość. Koniecznym jest, dla początkującego Finnisty, aby zrozumieć i pojąć, jaki efekt wywołuje zmiana i jak zmieniać nastawienia, aby osiągnąć największą prędkość. Musisz doprowadzić do tego, aby wszystkie nastawienia, a nie tylko niektóre z nich funkcjonowały ze sobą prawidłowo. Takielunek Finna jest bardzo czuły na zmiany. Tylko 1 cm może wywołać te wszystkie różnice, które odróżniają przeciętnego Finna, a Finnem bardzo szybkiego. Dlatego skrupulatne i dokładne ustawienia, łącznie z ich zapamiętaniem wymagane jest, aby osiągnąć to, co jest najlepszego w twojej łódce.

Metodyczny i skrupulatny proces stopniowego przygotowania łódki będzie procentować w czasie wyścigu. Tych ustawień nie jest aż tak wiele, jeżeli zdecydujesz się wykorzystać tylko jedno ustawienie sprzętu. Zaczynając z początkowym ustawieniem nachylenia i pozycji masztu musisz znaleźć takie ustawienie, w którym osiągniesz największą prędkość łódki, połączoną z jej łatwym sterowaniem. Oprócz pozycji masztu wszystkie inne ustawienia są dokonywane za pomocą regulacji żagla już bezpośrednio na wodzie. Właściwe ustawienie żagla może być najważniejszym czynnikiem w osiągnięciu dużej prędkości łódki. Cały wysiłek powinien zostać skierowany na jego osiągnięcie. Jest to głównie realizowane przez doświadczenie w obserwowaniu żagla, oceny jego kształtu, podjęciu właściwej decyzji, co należy zrobić, jeżeli kształt żagla jest niewłaściwy.

Przygotowanie Finna do pływania w porównaniu do innych łódek jest procesem bardzo prostym. Istnieje jednak kilka ważnych reguł, o których należy pamiętać. Końcowym wynikiem prac powinien być swobodnie pływający system, który funkcjonuje poprawnie w każdych warunkach żeglugi, łatwo działający i dostępny. Wystarczy przemyśleć swoją sytuację, kiedy znajdziesz się na trasie wyścigu. Porównajmy dwóch sterników. Jeden, który walczy ze źle przygotowanymi linami kontrolnymi w warunkach wiatru od 4 do 5, kiedy ostatnią rzeczą, którą czuje jest chęć walki, do sternika, który może prawie bez wysiłku odciążyć żagiel prostym pstryknięciem palców. Prawidłowo przygotowana łódka nie tylko może oszczędzić czas, lecz również zredukować nadmierną utratę sił. Wadliwie ustawiony system może w pewnym stopniu funkcjonować lepiej poprzez zastosowanie najlepszego i najdroższego wyposażenia, jakie możesz znaleźć. Znacznie lepiej mieć jednak prawidłowo ustawiony system, który funkcjonuje, ponieważ został zaprojektowany do takiej pracy.

Rysunki na kolejnych stronach zostały oparte na układzie standardowego Vanguarda. Jednak, ponieważ wszystkie Finny są zasadniczo podobne, ten sam system może być zastosowany na każdym kadłubie tylko z niewielkimi zmianami. Większość rysunków opisuję się sama.

Poszczególne elementy współczesnej łódki

Ogólne wskazówki ustawienia Finna

Kadłub

Maszt

Zagiel

Wimpelki

Kompas

Szoty

Linki kontrolne

Outhaul

Inhaul

Cunningham

Obciągacz bomu

Wózek szotowy

Skrzynia mieczowa

Pasy balastowe

Poduszki balastowe

Pompki

IC Strap

Ster

Cuma

Wylewajka

Wózek slipowy

Plany


Finn klasyczny

Piękne drewniane finny klasyczne też znalazły miejsce na naszej stronie. Na razie w zakładce 'Budowa'. Zamierzamy opisywać Wasze prace przy modernizacji klasycznych łódek, opisywać osiągnięcia, zamieszczać zdjęcia. Dodatkowo założymy temat na forum dyskusyjnym aby użytkownicy kalsycznych Finnów - wszyscy na te łódki patrzymy z dużym podziwem mieli swoje miejsce do wyniany doświadczeń.

Finn klasyczny - kliknij ten link


Klinika Finna

Po kilkakrotnie organizowanych przy okazji różnych regat, dniach technicznych, IFA zamierza stworzyć coś w rodzaju 'Kliniki Finna'.
Będzie to swojego rodzaju akademia umiejętności, gdzie każdy znajdzie wiele ciekawych a wręcz niezbędnych informacji na temat budowy i ustawień sprzętu.
Jednych z wzorcowych projektów takiej akademii jest serwis internetowy z USA zatytułowany 'Finn Sailing; Soup to Nuts' - 'Żeglowanie Finnem od A do Z'.

Oceniamy, że pomysł jest rewelacyjny, myślimy aby stworzyć coś podobnego z udziałem najlepszych zawodników w Polsce.
Może się uda, jak się zgodzą i znajdą czas.
Drugi pomysł to przeniesienie za zgodą Jana Walkera (który ma prawa autorskie do tych materiałów) stron w wersji polskiej na nasz serwer.

Sam Jan prezentuje swój materiał następująco:

Mądrość pływania Finnem dla wszystkich -- dla początkujących, klubów, i żeglarzy na poziomie mistrzowskim. Nawet Finniści będący na najwyższym poziomie znajdą tutaj ważne przypomnienia.

Klinika Finna - kliknij ten link