Najwazniejsze wydarzenia z historii klasy Finn

50 lat Finna

Historia Igrzysk Olimpijskich w klasie Finn

Mistrzostwa Świata

Mistrzostwa Świata Mastersów

Mistrzostwa Europy

Mistrzostwa Europy Juniorów

Inne regaty

Mistrzowie Polski

Polacy na Finnach

Hall of fame czyli aleja sław znanych Polaków

 

Historia klasy Finn (źródło IFA)

Styczeń 1949
Fiński Związek Jachtowy organizuje konkurs projektowy na jednoosobowy jacht, który miał być wykorzystany na Olimpiadzie w Helsinkach w 1952. Rickard SARBY nie tylko wykonał pełnowymiarowe rysunki tego, co miało stać się Finnem, ale również zbudował pierwszy prototyp.

Maj 1949
Pierwszy FINN zostaje zwodowany

Czerwiec 1949
Rezultat rywalizacji projektowej: Finn nie został wybrany. Budowane są przykłady najlepszych projektów.

Wrzesień 1949
Próbne wyścigi są organizowane w Finlandii. FINN jest również zaproszony. FINN i Pricken są najszybsze

Październik 1949
Dalsze próby są ogłoszone na maj 1950. FINN staje się popularny w Szwecji; zbudowanych jest dwadzieścia pięć łódek. Podwójna fala została wybrana jako emblemat klasy. Lik wolny zostaje skrócony o 150 mm w celu uniesienia bomu.

Maj 1950
Nowe próby w trudnych warunkach pogodowych; FINN zwycięża w pięciu wyścigach. W wyścigu szóstym jest drugi.

Rok 1952
Helsinki, Finlandia: Klasa FINN jest pierwszy raz wykorzystana na igrzyskach olimpijskich.

Rok 1956
Organizowane są pierwsze Mistrzostwa Świata. Powstaje INTERNATIONAL FINN ASSOCIATION - Międzynarodowy Związek klasy Finn

Rok 1959
Do produkcji żagli dopuszczone zostały materiały syntetyczne

Rok 1961
Amerykański magazyn "FINN FARE" został rozwinięty i przyjęty jako oficjalny organ IFA. Do budowy kadłubów zostaje dopuszczony wzmocniony poliester

Rok 1964
Klasa FINN rozwija precyzyjną metodę kontroli kadłubów obowiązującą na całym świecie

Rok 1969
Stopy aluminium i wzmocniony poliester zostaje dopuszczony do budowy masztów i bomów

Rok 1973
Klasa FINN przyjmuje wahadłowy test Lamboley'a do kontroli rozkładu wagi kadłubów

Rok 1974
Zezwolono na dowolny materiał do budowy kadłubów. Zaakceptowano podwójną podłogę. Ustalono minimalną wagę dla bomu i steru.

Rok 1984
Wszystkie materiały elastyczne są dopuszczone do budowy żagli.
Organizowane są pierwsze konsultacje (klinika Finna) dla żeglarzy z państw rozwijających klasę, jako część długoterminowego programu rozwoju klasy

Rok 1986
Opublikowanie pierwszego wydania FINNLOG. Ta książka zawiera zarówno historię klasy Finn jak i wiele technicznych artykułów pisanych przez ekspertów

Rok 1993
Do budowy masztów zostaje dopuszczone włókno węglowe

Rok 1994
Waga masztów zostaje zredukowana do 8 kg

Rok 1995
Pojawia się pierwszy maszt w kształcie skrzydła. Zostaje użyty do zwycięstwa w Mistrzostwach Świata w Melbourne, w Australi

Rok 1996
Waga kadłubów zostaje zredukowana o 5 kg i wynosi 120kg

Rok 1998
Opublikowana zostaje setna edycja magazynu FINNFARE

Rok 1998
Wzmocnione, plastykowe żagle znajdują szerokie zastosowanie

Rok 1999
Opublikowanie FINNatics - historia i technika żeglowania na Finnie. Książka zostaje wydana w 50 rocznicę istnienia Finna

Rok 2000
Po raz pierwszy od początku istnienia klasy, zawodnicy Igrzysk Olimpijskich mogą pływać na swoim własnym sprzęcie

Rok 2002
IFA uzyskuje osobowość prawną

Rok 2005
Przepisy klasowe zostają ukończone, przepisane i ujednolicone