Przepisy regatowe ISAF

SPOTKANIE 1/2013

W dniu 23 lutego 2013, w Warszawie, odbyło się ponad czterogodzinne spotkanie zorganizowane przez zarząd PSRKF mające na celu przybliżenie najnowszej edycji Przepisów Regatowych Żeglarstwa (edycja 2013 - 2016), wydanych w ubiegłym roku przez ISAF i obowiązujących już od 1 stycznia 2013.

Zajęcia poprowadziła sędzia Ewa Jodłowska, wielokrotną mistrzynią Polski w olimpijskiej klasie "470", a obecnie międzynarodowy sędzia żeglarski. Ewa Jodłowska posiada najbardziej akualna wiedzę na temat zmian, ponieważ uczestniczy w pracach podkomisji sędziów międzynarodowych ISAF.

Spotkanie rozpoczęło się od omówienia zmian w nowej edycji przepisów 2013-2016. Potem wykorzystując obecność sędziego międzynarodowego omówiono najciekawsze przypadki, które wydarzyły się na na wodzie w ubiegłym sezonie. Ponieważ przepis 42 o niedozwolonych środkach napędowych jest dla klasy Finn szczególnie ważny i niestety często łamany, sporo czasu w drugiej części spotkania poświęcono właśnie na ten problem.

Na zakończenie wszyscy rozwiązywali testy oraz specjalny quiz dotyczący dozwolonych lub nie środków napędowych. Jak się okazało prawidłowe rozwiązanie wszystkich pytań wcale nie było takie proste.

Tych, których z różnych powodów nie było na spotkaniu zachęcamy do rozwiązania quizu samodzielnie - można go znaleźć pod tym linkiem - Quiz Środki napędowe.

Zdjęcia ze spotkania:


Przepisy regatowe 2013 - 2016

The ISAF Racing Rules of Sailing 2013-2016 - Effective 1 January 2013

Na stronie ISAF ukazało sie najnowsze wydanie przepisów regatowych obowiązujacych w latach 2013 - 2016. Przepisy wchodzą w życie od 1 stycznia 2013. Nowością jest wydanie obok tradycyjnych form: książka i plik pfd również wersji przepisów na urządzenia OS np. iPada lub iPhone.

Link do pliku ISAFRRS20132016Final-[13376].pdf na naszym serwerze

Link do strony ISAF


Przepisy regatowe 2009 - 2012

Poniżej zamieszczamy najnowsze przepisy regatowe obowiązujące w latach 2009 - 2012:

Wersja oryginalna (jęz. angielski) podbrana ze strony ISAF

Wersja angielska z zaznaczeniani zmian w porównaniu z poprzednia wersją.

Wersja polska pobrana ze strony PZZ


Przepisy klasy Finn, zmiany w roku 2009

Poniżej zamieszczamy najnowsze przepisy klasy Finn obowiązujące w roku 2009

Przepisy klasy Finn - zmiany wprowadzone na rok 2009, plik *.pdf (62 Kb) - kliknij ten link

Przepisy klasy Finn, pełna wersja wydanie 2007, plik *.pdf (1,1 Mb) - kliknij ten link

W największym skrócie: w roku 2009 minimalna waga suchego kadłuba został zmniejszona z 119 do 116 kg, zaznaczając że zdjęcie korektorów musi być przeprowadzone przez mierniczego i naniesione w certyfikacie łódki.
Po zdjęciu wagi łódki powinny być 'przehuśtane' tzn wykonany test Lamboley'a.

Zmiana przepisu 42. Jeżeli średni wiatr przekracza prędkość 12 węzłów komisja może zezwolić na pompowanie, kołysanie za wyjątkiem kursu na wiatr. Sygnał zgodny z RRS P5. Flaga Romeo pokazana w pobliży znaku oznacza 'po okrążeniu najbliższego znaku RRS42 ma zastosowanie bez zmian.

Dopuszczono zastosowanie na łodzi kompasu elektronicznego, który może pokazac tylko:

  1. kurs
  2. kurs ± kąt zwrotu (który może być ustawiany ręcznie)
  3. czas,
  4. informacje o czasie wyścigu,
  5. identyfikacja,
  6. stan baterii, błędy systemowe, informacje wykorzystywane przy regulacji i kalibracji.

Na pokładzie, powinien znajdować się czerpak (wylewajka), nie mocowany do podwójnej podłogi

Dodamy tylko, że aby zainstalować nowy kompas trzeba zdemontować istniejący i przeważyć łódkę. A co jeżeli chcemy mieć dwa kompasy i nie widzieć dziur po starym kompasie? Marcin Owczarkiewicz z Devoti romawiał z J. Saraskinem - mierniczym IFA. Dowiedział się, że nowe przepisy nie zabraniaja tego. łódka będzie nieco cięższa.

Po zmianach pamiętajcie przehuśtać łódkę! Tzn. przeprowadzic ponowny test Lamboleya. Devoti ma taką usługę w swojej ofercie. Nawet łącznie z transportem.

Szczegóły zmian przepisów klasowych w oryginalnym tekście.